Виды нимитты
Добавлено: 03.07.2014, 22:12
Я слышала, что нимитта может быть чем угодно.
Формулировка весьма размытая.
Порой возникают белые звездочки или одна яркая, или пламя свечи, или как будто яркое белое солнце в небе, или настоящая маленькая лампочка, светящая в темноте.
Это нимитты?
какие они могут быть еще? где почитать про их разновидности?
и еще такой вопрос: нимитта - это что-то ограниченное? а что тогда такое океан ярко-белого света, пронизывающий всё тело? какая это джхана? я так понимаю это уж не нимитта, а что-то другое.
встретила такой фрагмент в комментарии, который и породил этот вопрос:
This would correspond to the luminous level of concentration described in the standard simile for the fourth jhana: "And furthermore, with the abandoning of pleasure & pain — as with the earlier disappearance of elation & distress — he enters & remains in the fourth jhana: purity of equanimity & mindfulness, neither-pleasure-nor-pain. He sits, permeating the body with a pure, bright awareness. Just as if a man were sitting covered from head to foot with a white cloth so that there would be no part of his body to which the white cloth did not extend; even so, the monk sits, permeating the body with a pure, bright awareness. There is nothing of his entire body unpervaded by pure, bright awareness."
отсюда http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an01/an01.049.than.html
Формулировка весьма размытая.
Порой возникают белые звездочки или одна яркая, или пламя свечи, или как будто яркое белое солнце в небе, или настоящая маленькая лампочка, светящая в темноте.
Это нимитты?
какие они могут быть еще? где почитать про их разновидности?
и еще такой вопрос: нимитта - это что-то ограниченное? а что тогда такое океан ярко-белого света, пронизывающий всё тело? какая это джхана? я так понимаю это уж не нимитта, а что-то другое.
встретила такой фрагмент в комментарии, который и породил этот вопрос:
This would correspond to the luminous level of concentration described in the standard simile for the fourth jhana: "And furthermore, with the abandoning of pleasure & pain — as with the earlier disappearance of elation & distress — he enters & remains in the fourth jhana: purity of equanimity & mindfulness, neither-pleasure-nor-pain. He sits, permeating the body with a pure, bright awareness. Just as if a man were sitting covered from head to foot with a white cloth so that there would be no part of his body to which the white cloth did not extend; even so, the monk sits, permeating the body with a pure, bright awareness. There is nothing of his entire body unpervaded by pure, bright awareness."
отсюда http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an01/an01.049.than.html