саша писал(а):Дак и в чем различие?
uwei писал(а):саша писал(а):Дак и в чем различие?
в тхераваде ниродха более правильная и истинная.
Автор Валпола Рахула, вот можно прочитать главу целиком без всяких мучительных открываний по предыдущей ссылке -
http://ahandfulofleaves.org/documents/Articles/A ... tivada and Mahayana_Rahula.pdfАвтор наоборот, насколько я понял, пишет что Абхидхарма самуччая Асанги и Абхидхармакоша Васубандхи, вроде бы как ближе к идеям палийских сутт, чем Абхидхамма-питака и Висуддхимагга Буддхагхоши.
The Abbidbarmasamuccaya is again faithful to the original passage
of the suttas when it says that the third df?yiina is composed of fIve
factors, viz. upek$ii (equanimity), sm[ti (mindfulness), samprajanya (awareness),
sukba (happiness) and cittaikiigratii (one-pointedness of mind).26
The Abbidbarmakosa too maintains dlat the third df?yiina is composed
of fIve factors, viz. upek$ii (equanimity), smrti (mindfulness),
prajiiii (wisdom), sukba (happiness) and. stbiti (stability)...
Both .Asanga and Vasubandhu are certain that the expression denotes
'the purity of equanimity' (ltpek$aparistlddbz) and 'the purity of
mindfulness' (smrtiparislIddbz), thus providing two of the four factors
of the fourth d~yat1a.
It is interesting to note here that the treatment of the db),allas found
in the 111abf{J'ana and Sarl!aJtil!ada AbhidbarlJl{/ is on the whole closer to
the original Pali JztftaJ than that found in the Theraviida /lbbidba!1J!1Ja,
particularly in the later AbidbalJl/)/{/ texts. При копировании сюда текста, он искажается всякими чёрточками, поэтому кто знает английский, прочтите последний абзац по второй ссылке.